Julen och vinters faror

VINTERNS FAROR

GLYKOL

Glykol används i kylare på bilar och kan läcka eller spillas på gatan. Glykol smakar sött och både hundar och katter kan vilja slicka i sig den. Det räcker dock med mycket små mängder glykol för att ge svåra njurskador som ofta leder till döden om inte behandling sätts in snabbt. I regel krävs intensivvård på djursjukhus för att rädda djuret. Man bör därför genast åka till veterinär om man misstänker att djuret fått i sig glykol. Vänta inte på att se om den får symptom! Då kan det nämligen vara försent att rädda djuret!

GLASKULOR

Julgranskulor av glas kan inbjuda till lek och sedan gå sönder… med skärsår som följd…

JULGRANEN

Granen kan välta…Tänk också på att inte hälla gödningsmedel eller liknande i granens vatten. Framförallt katter vill gärna dricka ur nya ”vattenskålar”.

JULKLAPPAR

Presentsnören kan vara roliga leksaker för en lekfull hund eller katt men om djuret tuggar i sig det så kan det sluta illa med svåra skador på tarmen som följd.

LEVANDE LJUS

Djur förstår inte att levande ljus kan vara farliga – de kan mycket väl gå nära ljuset och tända eld på pälsen.

JULENS MAT

Julmat är ofta fet och förutom att djuret kan gå upp i vikt av den så kan den även göra djuret sjukt. Pankreatit – inflammation i bukspottkörteln – är en vanlig följd av utfodring med mycket fett. Svåra fall av pankreatit kan till och med leda till döden.

Mat med ben i, tex revbensspjäll, bör man se upp med. Tillagade ben splittras lätt och kan fastna på vägen genom magen. Hundar som inte är vana vid att få ben kan också få diarré och börja kräkas.

Lök är farligt. Den kan orsaka blodbrist.

Nötter kan fastna på vägen genom tarmen och ibland krävs en operation för att ta bort stoppet. De kan också i värsta fall fastna i halsen. Då kan djuret få svårt att andas och då är det bråttom till veterinären!

Choklad är gott för oss och både katten och hunden kan mycket väl tänka sig att äta denna läckerhet. Dock innehåller choklad teobromin som är giftigt för både hund och katt. De saknar nämligen det enzym som bryter ner teobromin. Katter blir sällan förgiftade då de sällan äter några skadliga mängder av choklad. Hundar kan dock lätt sätta i sig större mängder. Mängden teobromin i chokladen beror på vilken sort det är. Ren kakao och mörk choklad innehåller högst halt. Det kan räcka med 60 gram mörk choklad till en 10 kg tung hund för att den skall visa förgiftningssymptom.  Kontakta veterinär om djuret ätit choklad även om det inte visar symptom. Oftast visar sig symptomen inom 2-4 timmar men det kan dröja upp till ett dygn innan de visar sig. Symptomen kan variera, illamående, dregling, kräkningar, diarré och buksmärtor. Höga doser teobromin kan ge rytmrubbningar i hjärtat som kan led till plötslig död.

Ge aldrig russin till din hund eller katt! Några få russin kan leda till att djuret blir akut sjuk i njursvikt, ibland med dödlig utgång. Man vet inte säkert hur många russin hundar och katter tål. En del blir inte sjuka trots att de ätit många russin och en del blir sjuka av några få. Om du vet att ditt djur ätit russin ska du kontakta veterinär. Man försöker i regel kräka djuret och ger sedan medicinskt kol för att minimera risken för förgiftning.

JULENS VÄXTER

Giftiga växter är det gott om juletid. Tex julstjärna, julros, amaryllis och mistel. Om ditt djur äter på en växt är det alltid bäst att kontrollera att den inte är giftig. Djuret har nämligen ingen koll alls… Se till att du vet vad din växt heter och ring giftinformationen.

TALGBOLLAR

Talgbollar. Kan se lockande och lukta gott men innehållet kan orsaka kräkningar och inflammation i bukspottkörteln och nätet kan fastna i tarmen och ge skador på denna.

HAL MARK

Fläkskador kan uppstå då hunden springer på snöfri, hal is och halkar och benen glider isär.

SVAG IS

Is – hunden förstår inte att isen kan vara svag. Om isen brister och hunden ramlar i vattnet är det så gott som omöjligt för den att ta sig upp själv. Det är oftast också mycket svårt för ägaren att dra upp hunden då isen som burit hunden sällan bär för en människa.

Publicerad: